piątek, 22 kwietnia 2016

Kosmos- Układ Słoneczny

W związku z dużym zainteresowaniem mojego starszego syna galaktyką i układem słonecznym postanowiłam przybliżyć mu te zagadnienia. Fascynacja młodego zaczęła się po obejrzeniu kultowego filmu "Star Wars" - Gwiezdne Wojny.
Chcąc jak najlepiej przygotować się do tematu, aby odpowiedzieć na wszelkie pytania dzieci postanowiłam zaczerpnąć wiedzy z książek m.in.:
-
Aby całość miała ręce i nogi postanowiłam najpierw zapoznać ich z tematem od strony nauki.

Celem wprowadzenia chłopców w tematykę kosmosu, zadałam im kilka pytań, m.in.
jak nazywa się miejscowość, kraj, kontynent na którym mieszkamy?
- jak nazywa się planeta, na której mieszkamy?
- gdzie znajduje się nasza planeta?
- czy znacie inne planety?
- co to jest kosmos?- (burza mózgów)

Następnie oglądaliśmy mapy układu słonecznego, objaśniając co przedstawiają:


Układ słoneczny- to planety krążące wokół Słońca. 8 planet- Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun- krąży wokół ogromnej gwiazdy Słońca.
Wskazaliśmy także, w którym miejscu znajduje się Księżyc i pas planetoid.
Wyjaśniłam różnicę między gwiazdą a planetą:
Gwiazda to takie ciało niebieskie, które ma w sobie tyle energii i światła, że emituje ją, czyli wysyła oświetlając i ogrzewając krążące wokół tej gwiazdy planety. Z tego wynika, że gwiazdy świecą światłem własnym, a planety świecą światłem odbitym.

Przyglądając się planetom na plakacie odświeżyliśmy swój angielski i matematykę poprzez:
- przeliczanie liter w nazwach planet;

- obserwacja planet wymieniając ich kolory po polsku i po angielsku;

' Słońce- Sun- żółte- yellow
' Merkury- Mercury- szary- grey
' Wenus- Venus- żółta- yellow
' Ziemia- the Earth- niebieska i zielona- blue and green
' Mars- Mars- czerwona i niebieska- red and blue
' Jowisz- Jupiter- żółty i pomarańczowy- yellow and orange
' Saturn- Saturn- żółta- yellow
' Uran- Uranus- niebieski- blue
' Neptun- Neptune- ciemny niebieski- dark blue
- przeliczanie planet: wyjaśnienie, że do niedawna było 9 planet, ale astronomowie jedną z nich uznali za planetoidę (planetę karłowatą), dlatego teraz mamy 8 planet.
Po przeliczeniu liter i przypomnieniu kolorów po angielsku przeczytałam chłopcom wiersz:

„Układ Słoneczny”

Merkury w blasku słonecznym się chowa,
Wenus rano lub wieczorem świecić jest gotowa.
Ziemia ma Księżyc, co błyszczy nocami
tylko tam ludzie dotarli swymi rakietami.
Może na Marsa wyprawa się uda
i zobaczymy tam pustynne cuda?
Pas planetoid dalej się rozpościera
i duże planety od mały oddziela.
Olbrzymi Jowisz ma plamę czerwoną,
a Saturn się szczyci pierścieni koroną.
Urana i Neptuna, dzieci jeśli chcecie,
możecie zobaczyć jedynie w lunecie.
A blade Komety, gdy nadejdą chmury
wiszą nad Szopkami warkoczem do góry.
Wszystkie te obiekty, od początku do końca
Krążą sobie razem dookoła Słońca!
Tekst częściowo zaczerpnięty z Książki: „O obrotach”, M. Kopernik


Wreszcie nadszedł czas na stworzenie naszego własnego układu słonecznego.W trakcie pracy dzieci słuchały ścieżki dźwiękowej z filmu „Gwiezdne wojny”, co bardzo ich ucieszyło.
Do wykonania naszego Układu Słonecznego potrzebowaliśmy:
- kule styropianowe w 9 różnych rozmiarach:

- 9 niedużych śrubek:

do każdej kuli wkręciliśmy śrubki, aby móc je później zawiesić:

- wieszak krzyżowy, który nam wykonał tata (dziękujemy tacie) z dwóch równej długości listewek:

- pozostałe potrzebne nam materiały: pędzelki, farby, żyłka wędkarska, klej (potrzebny później do zrobienia własnego plakatu):

- z żółtej kartki z bloku technicznego wycięłam pierścienie dla Saturna, które później umocowaliśmy do kuli za pomocą dwóch drucików umieszczonych naprzeciw siebie, a pierścienie przykleiliśmy do nich taśmą dwustronną:

- wreszcie zaczęliśmy malować nasze planety:
Szczerze powiem, że dzieciom sprawiło to ogromną frajdę, a mnie zaskoczyło ich zaangażowanie i chęć oddania tak realistycznej barwy każdej z planet.
- do planety Ziemia na niewielkim druciku umieściliśmy księżyc wykonany z plasteliny;
- po zakończonej pracy malarskiej, kiedy już wszystkie nasze planety przeschły zawiesiliśmy je na wieszaku krzyżowym, używając do tego żyłki wędkarskiej. Efekt SUPER!!! Przeszedł moje najśmielsze oczekiwania.




Praca indywidualna- kiedy czekaliśmy, aby nasze pomalowane planety wyschły zachęciłam chłopców do wykonania własnego plakatu układu słonecznego:
- chłopcy otrzymali plansze z narysowanymi orbitami planet na niebieskiej kartce bloku technicznego:

- rozsypankę z planetami i nazwami planet, które muszą odpowiednio przykleić:

- księżyc i pas planetoid musieli sami zaznaczyć: księżyc narysowali kredką, natomiast  do stworzenia pasa asteroid i planetoid posłużyły nam kleje brokatowe- bardzo fajna zabawa:

- efekt końcowy- mój własny plakat Układu Słonecznego:

Po ciężkiej pracy jaką chłopcy włożyli w wykonanie Układów Słonecznych dla rozrywki ułożyliśmy wspólnie Edukacyjne Puzzle- Układ Słoneczny 100 elementów:

W związku z tym, że puzzle są przeznaczone dla dzieci 6+ i są dość trudne, a moje maluchy mają dopiero 2,5 i 5,5 roku, kontury ułożyłam ja:

Natomiast poszczególne planety już wkładali chłopcy, odczytując wcześniej informacje, które znajdują się na ich odwrocie, a dotyczą szczegółów każdej z planet:


Polecam wszystkim rodzicom taką formę zajęć z dziećmi. Pobudzają do myślenia, obserwowania i do rozwijania swoich zainteresowań. To jakie dzieci mogą mieć pomysły i chęć ich realizowania jest niezmierzona.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz